Årsplan – biologi 8. klasse 24/25

Lys

– øjet, ild, stråling, synet/hjernen, varme, regnbuen..

Det er vanskeligt at finde en overskrift, for det hele er blandet sammen i årets første fællesfaglige for naturfagene. Vi leger med ilden, kemiske reaktioner, fysiske eksperimenter og lidt tungere teori ift. jorden, solen og universet. 

Fælles forløb med fysik/kemi.

Charles Darwin og evolution

Evolutionen er ubegribelig. Arterne har gennem millioner af år udviklet sig til de arter, vi ser i dag, og det sker hele tiden. Hele tiden er det de arter, der er bedst tilpasset, der giver deres gener videre til næste generation. Dette forløb handler om evolution og Charles Darwins evolutionsteori.

CO2 

Dette fællesfaglige forløb mellem fagene biologi, geografi og fysik/kemi har til opgave at belyse det af læseplanen for fysik/kemi fastlagte problemfelt “Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer”. Målet med undervisningsforløbet er, at eleverne kan forklare, hvordan mennesket gennem udledning af drivhusgasser er medvirkende til at påvirke den globale opvarmning og skubbe til balancen i carbonkredsløbet. 

 Fællesfagligt forløb – Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer.

Angst, stress og depression

I dette forløb skal vi arbejde med de tre tilstande: angst, stress og depression. I skal gennem fagtekster, tegneserier og 3D-modeller undersøge, hvordan og hvorfor kroppen reagerer på disse tilstande. 

Krop og (mis)trivsel

Kroppen udvikler sig hele livet igennem, og rigtig mange ændringer sker, når vi er børn og unge. Det er her vi vokser ind i vores krop, og begynder at se kroppen i relation til andres. 

Samtidig viser undersøgelser, at børn og unges forhold til deres egen krop er tæt forbundet med deres trivsel. Har de det dårligt med deres krop, har de det ofte også dårligt generelt set. 

Forløbet tager udgangspunkt i materiale fra “Sex og samfund”.

Generne bestemmer

Generne er opskriften på dig, og de bestemmer, hvordan du skal se ud.

Men hvordan kan det egentlig gå til, at du kommer til at ligne din mor eller far? Og hvordan kan gener bruges til at kurere sygdomme? 

Forløbet tager udgangspunkt i materiale fra sitet: Viten.no

Grønne erhverv

De grønne erhverv er vanvittig vigtige, for det er i disse erhverv, din mad produceres. Hvis du spiser både kød og grønt, spiser du rundt regnet din egen vægt i kød hvert år og mindst dobbelt så meget frugt og grønt. Men uanset om du spiser kød, grønt, brød, æg eller ost, skal du kunne regne med, at din mad er i orden, at den produceres under ordentlige forhold, og at den ikke skader miljøet, så fx dit drikkevand forurenes.  

Misbrug

Pot, speed, kokain, ecstasy, fantasy, hash og alkohol. 

Det er alt sammen eksempler på stoffer, som snyder hjernen på forskellige måder. 

Nogle er opkvikkende, og andre er beroligende. Fælles for dem alle er, at de ikke gør noget godt for vores krop og sind.

 Men hvordan virker de, og hvorfor er de så farlige? Det skal vi  lære mere om her. 

Fagdage

I løbet af skoleåret vil der, i forbindelse med anderledes skema, blive afsat hele skoledage til naturfagsundervisningen. De er med overlæg ikke planlagt, men står åbne for indhold, hvor behovet skønnes størst og mest relevant. Eksempelvis til ekskursioner, fordybelse, aktuelle emner, etc…

God arbejdslyst

 Hasse Grauenkjær

+45 63 12 32 12
post@kglteater-odense.dk
Opskrivning