Årsplan – Natur og teknologi, 3./4.-klasse 24/25

Hvor er jeg?

“Øst og vest og syd og nord” (nr. 56 i sangbogen).  Vi arbejder med globussen, leger med magneter, taler om jordens magnetfelt for at forstå, hvordan kompasset kan vise os vej og efterfølgende øvelser.

Vi sammenligner derefter nye og gamle kort over Danmark, og laver vores egne over skolens område. Til slut arbejder vi med forskellige kort for landskab, vegetation og klima.

Og afsætter god tid til at finde os selv og hvor vi bor på google maps/earth.

Liv i vand

Lektionerne tager udgangspunkt i et undervisningsforløb om vandmiljøer. Her er det kogt ned til pointer om, at livet findes overalt og hvordan vi kan  vurdere vandkvaliteten ud fra diversiteten. Og ikke mindst en god lejlighed til at komme ud af huset og møde naturen. 

Vi går på opdagelse i Kongens Haves dam og evt. i Odense Å.

Tilstandsformer

For eleverne er overskriften: “Vand – ” og er meget praksisorienteret.

Vi leger vandmolekyler og laver forsøg med koge-, smelte- og frysepunkter…sukker, sprit, sæbe …og hvad vi ellers kan finde på?

Kroppens indre

Kroppen er en genial maskine.

Hjertet pumper, lungerne suger luft ind og puster ud, men hvordan?

Vi gennemgår de indre organer og deres funktioner, og laver forsøg og øvelser med os selv ift. puls og åndedræt. Og så skal vi dissekere alt, vi kan komme i nærheden af: muldvarp, kylling, fisk. Som et opfølgende bonusforsøg,  skal vi prøve at garve et muldvarpeskind.

Skrald og affald 

Bæredygtighed, hvad betyder det?

Vi skal samle affald, sortere lave undersøgelser, forsøg og gøre os kloge tanker om:

  • genbrug/genanvendelse
  • emballage
  • madspild
  • nedbrydning i naturen

Vi skal besøge supermarkedet, deres containere og en genbrugsstation.

Fødekæder:

Hvem æder hvem?

Vi skal se nærmere på byttedyr og rovdyr. Hvordan kan man se forskel?

Det undersøger vi  og vil vise med modeller i mange forskellige kreative former.

Mennesker og natur

Engang var der ingen marker eller byer i Danmark. Kun vild natur. 

I dag er der både veje, broer og byer og mange andre ting, som mennesker har bygget. 

Her skal vi lære om, hvordan naturen har ændret sig. Både uden mennesker og med mennesker. 

 Vi arbejder med: 

  • landskabstyper i Danmark
  • menneskers kultivering
  • naturgenopretning

Lad det gro!

Planterne er grundlag for alt liv, men hvad har en plante brug for?

Vi kommer omkring fotosyntesen, næringsstoffer jordtyper, vand og varme og forskelle på planter.

Vi planter bønner/radiser/karse i alle slags jord og belysninger.

Og alt det ind i mellem

Årsplanen beskriver de planlagte emner, men der er lagt op til, at vi i løbet af skoleåret skal gribe enhver inspiration udefra, få besøg af gæstelærere og alle chancer for at møde naturen.

Med venlig hilsen

Hasse Grauenkjær

 

+45 63 12 32 12
post@kglteater-odense.dk
Opskrivning