Undervisningsplan for Dansk
Formål:
Eleverne skal i faget dansk fremme deres oplevelse og forståelse af litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation som kilder til udvikling af personlig og kulturel identitet. Faget skal fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske og historiske forståelse.
Stk. 2. Eleverne skal i faget dansk styrke deres beherskelse af sproget og fremme deres lyst til at bruge sproget personligt og alsidigt i samspil med andre. Eleverne skal udvikle en åben og analytisk indstilling til samtidens og andre perioders og kulturers udtryksformer. Eleverne skal i faget dansk udvikle deres udtryks- og læseglæde og kvalificere deres indlevelse og indsigt i litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation.
Stk. 3. Eleverne skal i faget dansk have adgang til de skandinaviske sprog og det nordiske kulturfællesskab.
Kompetenceområder:
- Læsning
Læsning kan give både faglig viden og personlige oplevelser.
Forståelse af litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation kan også være med til at udvikle personlig og kulturel identitet. For at kunne læse sig til viden og oplevelser er det nødvendigt at kunne finde relevante tekster og forberede sin læsning. Desuden må undervisningen have fokus på både afkodning og forståelse af sprog og tekst samt på at skabe læselyst.
Emner i årsplanen kan fx være: Faglig læsning, Læsestrategier og læseforståelse, Diverse værkforløb.
- Fremstilling
Gennem hele skoleforløbet skal der være fokus på at udtrykke sig på skrift og tale samt i lyd og billeder.
Det kræver øvelse at udtrykke sig forståeligt og på en måde, der passer til hensigt, målgruppe, situation og målgruppe. Arbejdet med fremstilling er en proces, og det er nødvendigt at arbejde med fx forberedelse, respons, korrektur og præsentation.
Emner i årsplanen kan fx være: Forfatterværkstedet, Avisredaktionen, Genreskrivning.
- Fortolkning
I arbejdet med fortolkning er der fokus på dannelsesmæssige spørgsmål.
Gennem fortolkning er det nemlig muligt at forholde sig kendte temaer i eget og andres liv samt undersøge og diskutere dette. Oplevelse og indlevelse i forskellige udtryksformer eksempelvis gennem tale, skrift, drama eller billeder er en del af fortolkningen. Undervisningen skal give plads til en undersøgende tilgang samt til at vurdere, diskutere og perspektivere litteratur og andre æstetiske tekster.
Emner i årsplanen kan fx være: Billedernes sprog, Reklamernes magt, Kortfilmens verden, Diverse værkforløb.
- Kommunikation
Målrettet fokus på kommunikation er med til at styrke evnen og lysten til at bruge sproget aktivt og alsidigt.
Området Kommunikation handler også om ansigtsløs kommunikation og demokratisk dannelse. Undervisningen skal vise, hvordan sproget kan bruges bevidst og reflekteret i mange forskellige situationer. Det kan fx ske ved at arbejde med opmærksomhed på dialog, kropssprog, it og sprog og kultur.
Emner i årsplanen kan fx være: Digital mobning, Social star, Poetry slam.
Det Kongelige Teater – Balletskolen Odense følger vejledende timetal.
Kompetencemål:
Kompetence- område | Mål efter 2. klasse | Mål efter 4. klasse | Mål efter 6. klasse | Mål efter 9. klasse |
Læsning | Eleven kan læse enkle tekster sikkert og bruge dem i hverdagssammenhænge. | Eleven kan læse multimodale- tekster med henblik på oplevelse og faglig viden. | Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammen- hænge. | Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst. |
Fremstilling | Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i nære og velkendte situationer. | Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i velkendte faglige situationer. | Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer. | Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation. |
Fortolkning | Eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster. | Eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster. | Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster. | Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster. |
Kommunikation | Eleven kan kommunikere med opmærksom-hed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer. |
Eleven kan følge regler for kommuni-
kation i overskuelige formelle og sociale situationer. |
Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer. |
Eleven kan deltage reflekteret i kommuni-
kation i komplekse formelle og sociale situationer. |
Læs mere om fagets mål her:
Faghæfte 2019 Dansk – læs her:
Kanon:
Dansk litteraturs kanon indeholder genren folkeviser samt 14 forfatterskaber.
Eleverne skal stifte bekendtskab med disse gennem hele skoleforløbet. Kendskab til den danske litteraturs kanon kan være med til at fremme oplevelse og forståelse af litteratur som en kilde til udvikling af personlig og kulturel identitet. Undervisningen skal give mulighed for at udvikle en åben og analytisk indstilling til udtryksformer. Det gælder både samtiden og perioder og kulturer. Den skal også kvalificere elevernes indlevelse og indsigt i litteratur.
Dansk litteraturs kanon (obligatorisk):
- Folkeviser
- Ludvig Holberg
- Adam Oehlenschläger
- N.F.S. Grundtvig
- St. St. Blicher
- H.C. Andersen
- Herman Bang
- Henrik Pontoppidan
- Johannes V. Jensen
- Martin Andersen Nexø
- Tom Kristensen
- Karen Blixen
- Peter Seeberg
- Tove Ditlevsen
- Henrik Ibsen
Tillæg til dansk litteraturs kanon (vejledende):
- Danske folkeeventyr
- Johan Herman Wessel
- B. S. Ingemann
- Jepe Aakjær
- Egen Mathiesen
- Halfdan Rasmussen
- Benny Andersen
- Cecil Bødker
- Ole Lund Kirkegaard
- Amalie Skram
- Astrid Lindgren
- Thorbjørn Egner
- Robert Storm Petersen
Læs mere om Dansk litteraturs kanon her:
https://emu.dk/grundskole/dansk/kanon/dansk-litteraturs-kanon