Formål:
Stk. 1 Eleverne skal i faget matematik udvikle matematiske kompetencer og opnå færdigheder og viden, således at de kan begå sig hensigtsmæssigt i matematikrelaterede situationer i deres aktuelle og fremtidige daglig-, fritids-, uddannelses-, arbejds- og samfundsliv.
Stk. 2. Elevernes læring skal baseres på, at de selvstændigt og gennem dialog og samarbejde med andre kan erfare, at matematik fordrer og fremmer kreativ virksomhed, og at matematik rummer redskaber til problemløsning, argumentation og kommunikation.
Stk. 3. Faget matematik skal medvirke til, at eleverne oplever og erkender matematikkens rolle i en historisk, kulturel og samfundsmæssig sammenhæng, og at eleverne kan forholde sig vurderende til matematikkens anvendelse med henblik på at tage ansvar og øve indflydelse i et demokratisk fællesskab.
Opmærksomhedspunkter
Kompetenceområde/ færdigheds- og vidensområde | Klassetrin | Opmærksomhedspunkter |
Tal og algebra / Tal | Efter 3. klassetrin | Eleverne kan anvende trecifrede tal til at beskrive antal og rækkefølge. |
Tal og algebra / Regnestrategier | Efter 3. klassetrin | Eleven kan addere og subtrahere enkle naturlige tal med hovedregning og lommeregner. |
Geometri og måling / Måling | Efter 3. klassetrin | Eleven kan anslå og måle længde, tid og vægt i enkle hverdagssammenhænge. |
Tal og algebra / Regnestrategier | Efter 6. klassetrin |
Eleven kan vælge hensigtsmæssig regningsart til løsning af enkle hverdagsproblemer og opstille et simpelt regneudtryk.
Eleven kan gennemføre regneprocesser inden for alle fire regningsarter med inddragelse af overslag og lommeregner. |
Matematiske kompetencer / Kommunikation | Efter 6. klassetrin | Eleven kan uddrage relevante oplysninger i enkle matematikholdige tekster. |
Tal og algebra / Tal | Efter 9. klassetrin | Eleven kan gennemføre simple procentberegninger med overslag og lommeregner. |
Tal og algebra / Formler og algebraiske udtryk | Efter 9. klassetrin | Eleven kan sætte tal i stedet for variable i en simpel formel. |
Kompetencemål
Kompetenceområde | Efter 3. klassetrin | Efter 6. klassetrin | Efter 9. klassetrin |
Matematiske kompetencer | Eleven kan handle hensigtsmæssigt i situationer med matematik. | Eleven kan handle med overblik i sammensatte situationer med matematik. | Eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik. |
Tal og algebra | Eleven kan udvikle metoder til beregninger med naturlige tal. | Eleven kan anvende rationale tal og variable i beskrivelser og beregninger. | Eleven kan anvende reelle tal og algebraiske udtryk i matematiske undersøgelser. |
Geometri og måling | Eleven kan anvende geometriske begreber og måle. | Eleven kan anvende geometriske metoder og beregne enkle mål. | Eleven kan forklare geometriske sammenhænge og beregne mål. |
Statistik og sandsynlighed | Eleven kan udføre enkle statistiske undersøgelser og udtrykke intuitive chancestørrelser. | Eleven kan udføre egne statistiske undersøgelser og bestemme statistiske sandsynligheder. | Eleven kan vurdere statistiske undersøgelser og anvende sandsynlighed. |
Læs mere om fagets mål her:
Faghæfte 2019 Matematik – læs her:
https://emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_Fagh%C3%A6fte_Matematik.pdf