Pressemeddelelse
Børns leg, læring og fællesskab er vigtigere for kvaliteten i talentudviklingen end et smalt syn på krop og fysik.
Bestyrelse og ledelse ved Det Kongelige Teater Balletskolen Odense har besluttet at ændre talentsyn og vil have miljøet, hvori børnene udvikles, i centrum, frem for at have fokus på kroppens fysiske forudsætninger.
“Vi ønsker at arbejde med talentudvikling i et stærkt og sundt miljø. Vi betragter os som ressourcespejdere og talentbyggere. Vi ønsker at styrke det enkelte barns talent i et stærkt fællesskab med udgangspunkt i leg og læring. Det er et paradigmeskifte, der gør, at vi ikke længere ønsker at have optagelsesprøve på vores friskole,” udtaler Inge Fjord Forstander på Det Kongelige Teater Balletskolen Odense.
Fra 0. til 9. klasse har vi plads til alle børn, der har lyst til bevægelse og dans. I de små klasser handler skolelivet især om glæden ved at bevæge sig, mens de større elever får undervisning af nogle af landets bedste danselærere, således at de kan udfolde sig inden for klassisk ballet og moderne dans. Dansetimerne er en naturlig del af skoledagen på lige fod med fag som dansk, matematik og engelsk. Friskolen kombinerer høj faglighed med en kunstnerisk og kropslig tilgang, der gør, at eleverne trives og vokser som hele mennesker, og at talentet naturligt udvikles, efterhånden som barnet er klar til det